Tunn vinylbakgrund från Kamda

torsdag, 7. juli 2016

Oj så spännande, fick hem en vinylbakgrund som jag skulle testa, från Kamda. Men måste erkänna att jag blev lite orolig då jag öppnade förpackningen. Bakgrunden var nämligen ganska så skrynklig då den kom, och jag undrade i mitt stilla sinne hur detta skulle bli.

Jag strök bakgrunden noga, använde ett lakan ovanpå för att inte riskera att bränna hål på den. De gick lätt att stryka den. Sen hängde jag upp den, med små klämmor. Väl upphängd var den JÄTTESNYGG! Den blev verkligen helt annorlunda då den var stuken och uppsatt. Så nöjd så med resultatet.

Bakgrunden är av vinyl och lätt att torka av ev smuts. Jag upplevde att den var lätt att ljussätta bakgrunden, jag fick inga oönskade reflektioner eller veck. Utan den var jämn och fin direkt. Gillade att de var ett fusk-golv, de gav bilden ett djup.

vinylbakgrund_susanne_1

Även smart att kunna använda bara en del, av bakgrunden. Här har jag satt nallarna på en pall, så inte golvet syns. Roligt att kunna variera sina foton med olika bakgrunder. Jag har gjort bilden i svartvitt här. Genom att använda kort skärpedjup (stor bländare) blir bakgrunden lite mer suddig och tvärtom, liten bländare blir bakgrunden mer framträdande och skarp.

vinylbakgrund_susanne_2

Sammanfattning; Smidig och snygg. Ger ett proffsigt resultat och väldigt användbar till alla typer av foton. Måste erkänna att jag fick mersmak på fler bakgrunder, finns så många fler snygga. https://www.kamda.se/bakgrunder-vinylbakgrund Enda kruxet är att de är svårt att välja!

Bakgrunden som jag testade hittar ni här;
https://www.kamda.se/vinylbakgrund-1-5×2-2m-tragolv-vitt-tegel

Skriven av:
Susanne Karlsson

Share

Fotografera med vinylbakgrund

torsdag, 4. februari 2016

Förändra din fotostudio och känslan i dina foton på nolltid med hjälp av fotoväggar i vinyl!

Fotoväggar kommer i många olika material men favoriten hos många är de i vinyl – just för att de är så enkla att förvara (bara att vika ihop när de inte används), lätt att torka av och man kan också stryka dem vid behov.

Beroende på vilket motiv du väljer så kan man experimentera med dom en hel del! Nedan visar vi i bilder där en fotovägg i mörkt trä har använts.

Vi har satt upp den som en vägg men eftersom att det är samma mönster över hela så skulle denna även kunna användas som golv.

Men först och främst, såhär såg det ut innan vi satte upp fotoväggen:

artikel_vinylbakgrund_jenny_kamda_1

Vitt i all ära men visst blir det lite tråkigt?

Här är fotoväggen uppsatt bakom hunden men det ser ändå inte riktigt verklighetstroget ut.

artikel_vinylbakgrund_jenny_kamda_2

För att förbättra detta finns små knep och det bästa och kanske det enklaste av dom alla är att lägga dit en list längst ner.

Såhär ser det ut med listen längst ner.

artikel_vinylbakgrund_jenny_kamda_3

Med hjälp av den har vi lyckats få det att se ut som hunden har en riktig ombonad vägg bakom sig.

artikel_vinylbakgrund_jenny_kamda_4

Med hjälp av listen kan man också trycka in vinylväggen mer mot väggen vilket gör att den inte hänger och skapar ”vågor”. Lite vågor blir det alltid ändå, se här:
artikel_vinylbakgrund_jenny_kamda_5

Men det finns trick för detta också! Tricket är att placera ditt motiv en bit från bakgrunden. För ju närmre ditt motiv är bakgrunden desto mer skarp blir ju bakgrunden också men det är ett annat kapitel..

Skriven av Fotograf Jenny Vennberg


Share

Att använda vinylbakgrund

torsdag, 21. januari 2016

Något man faktiskt måste ha i ens fotostudio är såklart en bakgrund. Det finns en uppsjö av olika material och storlekar på marknaden vilket kan göra det svårt att veta vad som är bäst och lämpligast till ens egna behov. Jag personligen använder mig mycket av papper, mest för att det är så smidigt att bara klippa av när det blir smutsigt. På senare tid har jag dock upptäckt hur otroligt dyrt det blir i längden då jag klipper av en bit i stort sett varje gång det blivit en liten synlig fläck.

Det är det som jag tycker är det bästa med produkten den här artikeln handlar om – vinylbakgrunden. Man kan nämligen, hur lätt som helst, torka av eventuellt damm och smuts från den. Materialet är dessutom mer slitstarkt vilket gör att det inte slits sönder så fort en kund skulle råka ha klackar på sig, så fort ett barn pillar nyfiket eller om ett djur har lite för långa klor (till skillnad från just papper).

Det finns en mängd olika mönster och bilder på vinylbakgrunderna vilket gör att du kan variera dig på ett roligt sätt och enkelt anpassa dig till vad det är för typ av fotografering du ska göra.

vinylbakgrund_1

vinylbakgrund_2

Man kan använda en vinylbakgrund till nästan alla typer av fotografering, framförallt vid porträtt – och produktfotografering. För mig passade min bakgrund perfekt till produktbilderna i julas då det gav en mer hemtrevlig känsla, utan den hade allt sett så vitt, kalt och hårt ut.
Vill man inte lägga ut den över ett bord, utan hänga upp den istället, kan man använda sig av snören eller klämmor eller givetvis även ett bakgrundsstativ.

Det enda negativa med vinyl är egentligen att det kan bli lite skrynkligt. Det syns nästan aldrig på långt håll, men använder man den till produkt kan det vara lite störande för perfektionisten. Det går dock enkelt att lösa genom att stryka lite lätt på den med något sorts skydd emellan (det kan till exempel vara ett lakan) så att det inte bränns.

Skrivet av Ida Myrin fotografi – fotograf i Värmland
http://idamyrin.se/

Share

Fotografering med blixt

onsdag, 15. april 2015

Ibland när det naturliga ljuset inte räcker till behöver vi lite extra hjälp. Då kan vi använda blixtljus, i form av både kamerans inbyggda blixt, extern kamerablixt eller studioblixtar. De har lite olika funktioner och användningsområden och i den här artikeln kommer ni att få läsa om dem och hur man ljussätter olika genom att använda blixtarna på olika sätt.

Kamerans inbyggda blixt
Detta blixtljus ger ett ganska hårt blixtljus rakt framifrån eftersom möjligheterna att vinkla blixten inte finns. Det enda du egentligen kan göra med den är att reglera styrkan på den, förutsatt att du fotograferar med en kamera som har de inställningsmöjligheterna.
Leta efter en symbol som ser ut så här:
Där ställer du in styrkan på blixten, ofta använder du pilarna eller ratten på kameran för att öka eller minska blixtstyrkan. För att blanda upp blixten så mycket som möjligt med det naturliga ljuset bör du ha en låg styrka på blixten samtidigt som du använder en lite längre slutartid, säg 1/60. Då blir blixtljuset inte lika platt och hårt som om du kör på full styrka.

blixtstyrka_normalFull blixtstyrka

blixtstyrka_nerSänkt blixtstyrka

Ett annat sätt att få ett mjukare ljus med den inbyggda kamerablixten är att använda en diffusor. Den går att fästa på objektivet framför den inbyggda kamerablixten och den sprider blixtljuset så att det blir mjukare och mer behagligt, den silar blixtljuset genom diffusorn.
Det finns även pop-up diffusor i olika färger, som inte bara sprider och mjukar upp ljuset från den inbyggda kamerablixten, utan även kan ge en färgeffekt på ljuset. Pop-up diffusorn fästs direkt i blixtskon på kameran.

Extern kamerablixt
Med externa kamerablixten har du fler möjligheter än med den inbyggda blixten. Du kan både vinkla den, ställa in styrka samt fotografera med den utan att den sitter på kameran. Om blixten sitter på kameran i blixtskon kan du vinkla blixthuvudet så att blixten kan studsa åt ett annat håll än rakt på ditt motiv. Vanligt förekommande är att man studsar blixten i taket för att ett mjukare ljus ska studsa ner över det du fotograferar. Då gäller det dock att tänka på ett par saker. Dels får det inte vara för högt i tak för då har inte blixten någonstans att studsa och då kommer det mesta av ljuset att försvinna ut i tomma intet. Du bör också tänka på att ljuset kommer att komma ovanifrån när du studsar den i taket, vilket kan skapa skuggor under t ex ögon och näsa om det är en människa du fotograferar. Då kan du behöva komplettera med en reflexskärm underifrån.

blixt_raktBlixt rakt på

blixt_takBlixt studsad i taket

Du kan också prova att vrida blixten åt sidan och studsa mot en vit vägg, eller vrida den bakåt och studsa i något vitt bakom, t ex en vägg eller en reflexskärm. Det blir olika effekter beroende på hur du studsar blixten. Tänk på att du har lite högre styrka på blixten om du ska studsa den, så att ljuset orkar hela vägen.

Liksom till den inbyggda blixten, finns det så kallad bouncer till extern kamerablixt. Den sätter du på blixthuvudet och den kommer att sila ljuset genom den lilla plasthatten och på så sätt ge mjukare blixtljus. Det finns också en blixtdiffusor i form av en softbox att fästa på externa kamerablixten, som också ger ett mjukare ljus, ännu mjukare och mer spritt än vad bouncern gör.

En extern kamerablixt ger dig också möjligheten att fotografera med blixten bredvid kameran. Det gör du väldigt smidigt med hjälp av en TTL förlängningskabel. Denna kabel sätter du i blixtskon och fäster den andra delen i blixten, vilket möjliggör att du kan hålla blixten på en armlängds avstånd från kameran och vinkla den åt valfritt håll för att styra både hårdhet och riktning på blixtljuset.

Studioblixt
Studioblixtar används med fördel tillsammans med ett paraply eller en softbox. Detta för att få mer spridning på ljuset och således få ett mjukare ljus i bilden. Du kan använda en eller flera studioblixtar samtidigt beroende på vilken ljussättning du vill ha. Du kan exempelvis ha en eller två blixtar som belyser ditt motiv och en blixt som belyser bakgrunden.

Här nedan visas två exempel på ljussättning med studioblixt.

ingrid

Här är det enbart ljussatt med en kamerablixt med tillhörande softbox snett och lite bakifrån. Modellen är delvis vänd mot ljuset men vrider tillbaka blicken mot kameran som står lite snett från andra hållet, på motsatt sida från blixten.

ingrid_ljus

jane

Vid denna ljussättning användes två kamerablixtar och en reflexskärm. Den ena blixten belyste modellen snett bakifrån med hjälp av ett paraply. Detta gav en härlig lyster i håret. Den andra blixten stod på motsatt håll och belyste modellens ansikte snett ovanifrån. För att undvika skuggor under öga och näsa användes också en reflexskärm med silversida som studsade lite av blixtljuset tillbaka upp på modellen.

jane_ljus

Artikel av Fotograf Matilda Wik, Norrköping

Share

Experimentera i fotostudion

tisdag, 29. maj 2012

Man kan leka otroligt mycket med fotostudion och alla blixtar. Det behöver inte vara så stelt och konventionellt man kanske tror.

Den här bilden tog jag i skolans fotostudio med hjälp av två blixtar utan några speciella tillbehör.

De vanliga taklamporna var släckta och persiennerna fällda så att blixtarna var de ENDA ljuskällorna.

Använde min Nikon D300 med ett fast objektiv (50mm f/1.8).

Jag ställde en blixt på var sida med ungefär halv styrka på båda. Det gjorde att deras svarta byxor intesmälte in i bakgrunden, det gav också ett lite konsert-aktigt motljus!

Från början hade jag en blixt med en softbox på framifrån också, men då blev det liksom sådär tråkigt igen. De två sidoblixtarna var starka nog helt enkelt.

Tänk gärna på att inte ha för snabb slutartid, då hinner inte blixtarna slå av samtidigt som exponeringen och då kan bilden bli ”halv”. Det är också bra att ha en ganska stor bländare så att bakgrunden inte ser mönstrig ut. Pappret blir gärna väldigt fult om man har för liten bländare.

Motljus kan bli otroligt snyggt när man lyckas, men se till att det inte blir för starkt! Överstrålningar passar inte alla motiv.

Extratips: Ta av UV-filtret om själva linsen sitter djupt in i objektivet. Det gjorde inte jag.. Det resulterade i att vissa bilder såg ut som om de var tagna genom ett fönster – inte så snyggt.

Av Ida Myrin

Share

Fotostudio hemma med hjälp av extern blixt

fredag, 20. april 2012

Tänkte berätta hur jag tagit bilderna nedan med en ”hemmastudio”. Bilderna är tagna hemma i mitt sovrum och för att få ett jämnt ljus och motverka motljuset som blir av fönstret som är mitt emot där jag befann mig har jag använt mig av extern blixt. Extern blixt är betydligt billigare än en studioblixt och definitivt smidigare att förvara och ha med sig. Därför vill jag visa hur enkelt man kan göra en fotostudio med endast en extern blixt.


Jag har använt mig av:
- Canon eos 7D
– Canon EF-S IS 18-55mm f/3.5-5.6
– Nissin Di866 (extern blixt)
Vitt paraply
TTL-kabel Canon
– Velbon DF60 (stativ)
Paraplyhållare med hotshoefäste
Spigot (Gör att jag kan fästa paraplyhållaren på mitt vanliga kamerastativ istället för studiostativ.)

Tanken med dessa bilder var att de skulle vara ljusa och tydliga. Därför fick jag höja effekten på min blixt något högre än vad jag brukar. Det finns många olika blixtar av olika märken och alla blixtar fungerar olika, läs i manualen till just din blixt för att veta hur du ska ställa in den.

När man använder blixt så är risken stor att man får hårda skuggor men med hjälp av paraplyet så spred sig ljuset väldigt fint och la sig väldigt naturligt.

Hur jag monterade ihop det hela:
Först och främst fällde jag ut stativet och sedan monterade jag spigoten i paraplyhållaren så att paraplyhållaren kan skruvas fast på stativet. När paraplyhållaren var fastskruvad satte jag dit blixten som var monterad på TTL-kabeln i blixtskon (på paraplyhållaren) och sist satte jag dit paraplyet i hållaren och sedan var det bara att börja plåta! 

På bilden nedan kan ni se hur jag hade placerat det hela.

På detta sätt har jag alltså fixat en studio i hemma-miljö. Det smidiga med detta är att jag aldrig behöver tänka på vart jag har ett eluttag som jag skulle behöva veta när jag använder mig av en vanlig studioblixt. Det jag däremot behöver tänka på är att alltid ha nyladdade batterier i blixten, gärna ett par extra ifall att de som är i blixten skulle ta slut. Ju högre effekter man kör med på blixten desto fler batterier går det åt.

Att jag också kan använda mig av mitt vanliga stativ är ett stort plus. Jag slipper alltså investera i ett studiostativ eller ta med mig ett från studion. Det man måste investera i är en spigot och en paraplyhållare med hotshoe-fäste, gärna även ett paraply eller någon annan form av diffusor. Ganska mycket billigare än att investera i ett batteriaggregat för att använda vanliga studioblixtar. Det är ju dessutom en bra början om man vill använda sig mer av extern blixt. Även TTL-kabeln är en bra investering då man slipper använda kamerans inbyggda blixt för att avlösa den externa, men det går ju självklart också. Oftast vill man dock ha en speciell ljussättning och använder man sig då av kamerans inbyggda blixt är risken att bilden blir platt då ljuset kommer rakt på istället för från sidan som jag ville ha det.

Alltså kan man fästa paraplyhållaren direkt på ett studiostativ men inte på ett vanligt kamerastativ, men med en spigot kan man fästa paraplyhållaren på ett vanligt kamerastativ så se till att även köpa en spigot (om det inte ingår med paraplyhållaren) om du tänkt göra på detta sätt.

Såhär enkelt kan det alltså vara att göra en fotostudio hemma. Man behöver inte mycket för att det ska gå.

Av Malin Wallberg, fotograf i Östergötland

Share

Paraplyn i fotostudion

torsdag, 1. juli 2010

Jag införskaffade mig tre paraplyn till min fotostudio för ett tag sedan. De finns på kamda.se och de jag använt är:

- Paraply silver med svart baksida
Paraply guld med svart baksida
Paraply med både guld och silver med svart baksida

Paraply silver

Paraply silver

Paraply guld

Paraply guld

Paraply silver och guld

Paraply silver och guld

De fungerar ungefär som reflexskärmar. Och här kommer jag endast visa hur de ser ut utan blixt.
På alla dessa bilder har det sett ut såhär, jag har bara bytt ut paraply inför varje bild. De är endast redigerade med skärpa, lagt på lite mera ljus och gett dem en aning mer kontrast.

Uppställning av ljus

Uppställning av ljus

Alltså vänder man på lampan så ljuset speglar sig mot paraplyet och sedan mot motivet. Men om man till exempel har ett helt vitt paraply kan man ha det riktat mot modellen hela tiden då det ger mest ljus på så sätt.

Neutralt ljus med softbox

Neutralt ljus med softbox

Såhär ser det alltså ut när det är helt neutralt. Jag har bara använt en softbox som ger neutralt ljus.

Paraply silver använt

Paraply silver använt

Här har jag tagit på paraplyet i silver. Ganska vitt ljus blir det, men neutralt och fungerar nästan alltid.

Paraply guld och silver använt

Paraply guld och silver använt

Paraplyet med både silver och guld. Ger ganska neutralt ljus också, lite varmare ljus blir det. Och det ger hudtonen en mer rättvis nyans tycker jag.

Paraply guld använt

Paraply guld använt

Det guldiga paraplyet ger en mycket varmare ton, mer åt det gula hållet. Här är det dock lite överdrivet, skulle antagligen inte använt dessa kamerainställningar eller ljussättningar annars men för att visa hur varm tonen faktiskt blir av paraplyet med guld gjorde jag det denna gång.
Men även om man skulle göra såhär så går det att få bilden bättre. Den varma färgen gör nämligen bilden lite mjukare om man ”tar bort” lite av färgen.

Paraply guld med sänkt mättnad

Paraply guld med sänkt mättnad

Här har jag sänkt mättnaden och bilden blir helt plötsligt mycket bättre. Antagligen skulle det bli bättre om man hade ställt lampan mer rakt framför modellen om man hade velat ha ett bra resultat från början. Den gula tonen kan mjukas ut genom att använda en till lampa också som jag gjort i bilden nedan.

Två lampor och paraply guld

Två lampor och paraply guld

Paraplyn kan alltså vara väldigt användbara i studion, särskilt om man vill experimentera lite. För nybörjaren tror jag dock man ska satsa på softbox och vita paraplyn som ger neutralt och bra ljus direkt. Men är man ute efter en särskild effekt kan nog dessa paraplyn hjälpa till då det går att göra mycket med dem.

Av: Malin Wallberg

Share

Att montera ihop Softbox

onsdag, 24. mars 2010

Hur sätter man ihop en softbox?

Softbox

Såhär ser softbox-kittet ut när du plockat upp det.

Plus att du får en Bowens kompatibel speedring:

Speedring - Bowens

Och den ska fästas på blixten, det enda du gör är att du skruvar dit den.

Den svarta lilla pluppen i bilden under är den du drar åt för att den ska sitta fast i lampan.

Fäste

Det är såhär det ska se ut när du satt fast den på lampan. Sedan tar du och sätter fast det silvriga ”skynket” med svartutsida ovanpå blixten kan man säga.

Softbox på blixten

Där pilen visar så finns det kardborreband som gör det lättare för dig om du vecklar ut det att trä det på lampan.

Nu börjar det lite svårare, nämligen att sätta fast pinnarna.

Softbox pinnarna

Såhär börjar du, du tar pinne för pinne till du kommer till den sista och då ska det se ut såhär. Tänk dock på att ett ställe i softboxen finns kardborre i änden istället för en sluten tygbit, den ska du ta sist av alla!

Tre pinnar

De blir bakåtböjda till en början men det är det vi ska rätta till nu och då ska det se ut som på bilden nedan.

Böja fram pinnarna

Det är alltid lättast att vara två när man sätter upp en softbox så ta gärna hjälp av någon nu som kan hålla emot medan du drar fram pinnarna. Tillslut går det, utan att pinnarna går av tro mig!

Det kan dock gå lite trögt, men som sagt tillslut går det.
Sedan sätter du fast den sista pinnen som ska vara där det finns kardborreband i ena änden.
Sedan ska det se ut såhär.

Softbox i profil

Softfox kardborrebandet

Och även på denna bild visar pilen vart kardborren jag menar sitter någonstans.

Inre diffuser i softbox

Nu sätter du fast det ”vita skynket” i kardborrebanden som finns i softboxen. Du kan använda softboxen bara såhär men då blir ljuset väldigt starkt. Så för att mjuka upp ljuset ytterligare trär du på den sista tygbiten också.

Monterad softbox

Svårare än så är det inte. Det enda problemet jag stötte på var nog mest att få till pinnarna rätt. Men det går om man tar i lite så att säga. Var inte rädda att pinnarna går av för det gör dem inte!

Av: Malin Wallberg

Share